Nedlastbare filer: | ||
Kildekode |
Innledning til Sancthansnatten
ført i pennen av Asbjørn Aarseth
TILBLIVELSE
Ibsens uttalelser ved ulike anledninger i ettertid gir ikke noe
entydig bilde av hvordan og når han begynte på
det første skuespillet han leverte til sin arbeidsgiver,
Det norske Theater i Bergen. Ifølge muntlig meddelelse
til Henrik Jæger i 1887 hadde han før sin
utenlandsreise inngått en avtale med en studiekamerat,
Theodor Bernhoft, om at de to skulle skrive et skuespill sammen. Da
Ibsen sendte Bernhoft sitt utkast til Sancthansnatten, svarte han at han i
mellomtiden var begynt på et studium som hadde ledet
tankene hans bort fra slike ting (jf. Midbøe 1960,
143). Da det mange år senere ble aktuelt
å planlegge en samlet utgave av Ibsens skuespill,
på tysk i første omgang, reagerte Ibsen
negativt på at Sancthansnatten skulle tas med. I et brev til
sine tyske utgivere 19. september 1897 går han
nokså langt i å frakjenne seg hovedansvaret for
at Sancthansnatten ble skrevet:
Stykket er et miserabelt produkt, der ikke egentlig
hidrører fra min
hånd. Det er bygget over et løst,
fuskeragtigt udkast, som jeg i sin tid modtog fra en
studiekammerat, bearbejdede og satte mit navn på men
som jeg nu umulig kan vedkende mig.
Enkelte har ment at
skuespillet må ha blitt ferdig mens Ibsen var i utlandet
(jf. M. Meyer 1971, 100), mens andre har hevdet at det ble
ferdigskrevet i Bergen høsten 1852 (Jæger
1889). Selv oppgir Ibsen, i et tilbakeblikk på sin
litterære virksomhet i søknaden av 10. mars
1863 til Kongen om diktergasje, at han fra sin utenlandsreise i 1852
bragte med seg tilbake til Bergen «et nyt Skuespil i 3 Akter,
betitlet ‹Sancthansnatten›». I alle
fall hadde utenlandsreisen hatt produktiv betydning for denne
eventyrkomedien. Samtaler han hadde hatt med teaterfolk ikke minst i
København, teaterkunst han hadde sett, og litteratur han
hadde lest, hadde pekt ut retningen for det arbeidet han
høsten 1852 kunne levere teateret.